
En ny studie fra Concept-programmet ved NTNU, basert på 360 nytte-kostnadsanalyser fra 1973–2024, viser at lønnsomheten i veiprosjekter har falt dramatisk.
Tidligere var mange prosjekter lønnsomme, men siden årtusenskiftet har gjennomsnittlig avkastning vært negativ. I siste Nasjonal transportplan var netto nåverdi fra nye prosjekter estimert til minus 82 milliarder kroner – til tross for mer fordelaktige beregningsforutsetninger. Dette tyder på en vedvarende trend som utfordrer fremtidens transportpolitikk.
Eivind Tveter er førsteamanuensis i transportøkonomi ved Høgskolen i Molde. Han har tidligere arbeidet ved Møreforsking, Multiconsult og Statistisk sentralbyrå, og har bred erfaring fra både forskningsprosjekter, konsulentarbeid og undervisning. Eivind har en mastergrad i samfunnsøkonomi fra Universitetet i Oslo og en doktorgrad fra Høgskolen i Molde.
Morten Welde arbeider som seniorforsker ved forskningsprogrammet Concept ved NTNU. Programmet har et særlig fokus på tidligfasen i prosjektene, fra den første ideen oppstår til endelig finansiering av gjennomføringen er vedtatt. Morten er opprinnelig utdannet transportøkonom og har en PhD fra Institutt or bygg og miljøteknikk på NTNU.