Vi trenger å få fart på vedlikehold og bygging av norsk infrastruktur. Det er ikke gitt at den beste måten er å fortsette med de samme gjennomføringsmodellene som vi har brukt. I denne web-dugnaden vil vi teste om det er grunn til å tro at allianser kan gi svaret på hva vi trenger.
Vi får forberedte innledninger fra flere hold og vil deretter utfordre deltakerne til meningsutveksling rundt temaet allianse som gjennomføringsmodell.
Noen aktuelle spørsmål:
Hva slags infrastrukturutvikling er egnet for å bruke allianse på?
- Er utbyggerne og bransjen klar for å ta alliansekontrakter i bruk?
- Hvor stort arbeidsomfang trengs for at en skal få de ønskede lærekurveeffektene?
- Hvor stort kan omfanget være for en allianse? Kan en tenke seg alliansekontrakt for f.eks. strekningen E6 Hamar – Trondheim? eller hele Nord-Norge banen? eller hele Inter City satsingen?
Hvordan skal en alliansekontrakt for utvikling og bygging utformes?
- Kan en tenke seg kontraktvarighet på 10 år, ekskludert drift/vedlikehold?
- Med hensyn til kontrakter for å redusere etterslepet i vedlikehold, kan for eksempel regionale flerfaglige allianser være en veg å gå, størrelse ca. 100 mrd. NOK/pr. kontrakt over 10 år, 10 mrd. NOK/år?
- Hvilke målsettinger innen kontinuerlig forbedring bør benyttes for å sikre at det arbeides sikkert og effektivt, og at prosjektene blir stadig bedre og mer bærekraftige?
Web-dugnaden ledes av Ole Jonny Klakegg, NTNU/Prosjekt Norge
Innlegg ved:
Håvard Skaldebø, Marstrand
Bjørn Børseth, Nye Veier
Stine Kongshaug McIntosh og Petter Follestad, AkerBP
Ola Lædre, NTNU