Det spiller stor rolle hvilke kompetanser som er tilgjengelig i teamet og hvilke roller de enkelte individene inntar i en integrert organisasjon. Det viktigste av alt er at evnen til å ivareta menneskeorienterte roller er dekket opp i teamet.
Optimaltid-prosjektet
En av grunntankene i tidlig entreprenørinvolvering er at sammensettingen av teamet og den totale kompetansen som teamet innehar er viktig for prestasjonen. Dette er bygget inn i Optimaltid-prosjektets logikk og metode for å finne riktig tidspunkt for involvering. Forskerne Rahmani, Scott-Young, Tadayon og van der Walt har publisert en studie som tar opp problemstillingen – hvordan vi kan sette sammen team for samarbeidsrettede gjennomføringsmodeller på en bedre og mer systematisk måte.
Utgangspunktet for forskingen er den kjente modellen for team-roller utviklet av Belbin på 1980-tallet. Disse rollene er klassifisert i tre viktige kategorier: Tankeorienterte roller (Idéskaper, Analytiker, Spesialist), Menneskeorienterte roller (Ressurs-søker, Koordinator, Teamarbeider), og Handlingsrettede roller (Iverksetter, Pådriver, Ferdigstiller).
Forskerne spør seg hvilke kompetanser (Kunnskap, Evner, Egenskaper, Erfaringer) som trengs i et team når det skal prestere på høyt nivå i samhandling med andre i integrerte organisasjoner. Høyt presterende team er et tema Prosjekt Norge har jobbet med tidligere og samhandlingsprosjekter med integrerte organisasjoner er et eksempel på forskning som pågår i Prosjekt Norge akkurat nå og som tar opp mange av trådene fra Optimaltid-prosjektet.

Figur: Sammenhengen mellom 16 adferdsfaktorer og Belbins tre teamrolle-kategorier (Rahmani et al. 2022)
Tilbake til artikkelen: Rahmani og kollegaer finner ved hjelp av litteraturstudium og semistrukturerte intervjuer med erfarne prosjektfolk at det ganske riktig er sammenhenger mellom rollene, kompetansene og sammensetting av teamet for best mulig samhandling i prosjektet. De identifiserer 16 adferdsfaktorer som påvirker prestasjonen i teamet positivt. Noen av de viktigste er åpenhet, pålitelighet, analytisk evne, kommunikasjonsevne, kreativitet, mottakelighet, fleksibilitet, entusiasme og mot. Disse adferdsfaktorene forholder seg til Belbins teamroller som vist i figuren. Det viser seg at en større del av disse positive faktorene knyttes sterkere til de menneskeorienterte rollene enn til de andre rollene.Ettersom teamarbeid, samhandling og kommunikasjon er i kjernen av det vi assosierer med integrerte organisasjoner og relasjonsbaserte gjennomføringsmodeller kommer dette ikke som noen overraskelse. Det bekrefter hvor viktig det er å sette sammen teamet med alle de viktige kompetansene for de oppgavene som skal løses – og de må være på plass til riktig tid.
Forskerne peker også på hvor viktig det er at den integrerte organisasjonen må utgjøre en tillitsbasert kultur der en ikke kritiseres for feil (no-blame culture) slik at det kan utvikles høy grad av psykologisk trygghet. De fremholder at denne kunnskapen bør benyttes som utgangspunkt for bedre og mer systematisk rekruttering av medlemmer til teamet.
- Lenke til artikkelen: https://doi.org/10.1108/ECAM-11-2020-0941
- Mer informasjon om Belbins rollemodell: https://belbin-norge.no/
- Mer informasjon om høyt presterende team: Rapport-utviklingsprogram-for-Hoyt-presterende-team-ferdig.pdf (prosjektnorge.no)
- Mer informasjon om samhandling i prosjekter: Samhandling og samspill i BAE-prosjekter – Prosjekt Norge
- Mer informasjon om psykologisk trygghet og tidlig entreprenørinvolvering: https://prosjektnorge.no/wp-content/uploads/2024/04/9-Psykologisk-trygghet.pdf
Av: Allen Tadayon, OsloMET og Ole Jonny Klakegg, NTNU