
For å realisere dette samarbeider Skanska, SINTEF, Ditio og Volvo om å utvikle algoritmer som dynamisk kan kartlegge anleggsplassen og tilhørende aktiviteter, identifisere suboptimale kjøremønstre, gjenkjenne effektive rutevalg og finne ut hvilke maskiner som trenges hvor, og koordinere samarbeidet mellom dem. Dette vil redusere både tomgangskjøring og klimagassutslipp og i tillegg være et skritt på veien mot autonome anleggsplasser.
I dette møtet i KA AI, ledet av Nils Olsson, NTNU, får vi besøk av Signe Riemer-Sørensen fra SINTEF Digital og Lars Horn fra Skanska.
Signe Riemer-Sørensen, PhD, er forsker i SINTEF Digital med ekspertise innenfor utviklingen av hybride maskinlærings-modeller som kombinerer datadrevne metoder og domenekunnskap rettet mot bruk på industrielle data innenfor energi, bygg og anlegg samt logistikk.
Lars Horn er forretningsutvikler og prosjektleder i Skanska Digital. Lars har jobbet med forretningsutvikling de siste 10+ årene innenfor bransjer som olje/gass, fornybar og nå bygg og anlegg. Han jobber hovedsakelig i skjæringspunktet digitalisering og kommersialisering og med tematikken: «Hvordan digitale løsninger kan gjøre industrier mer bærekraftig.»
Nils Olsson er faglig leder for KA AI i prosjekter. Nils jobber med prosjekter, jernbane, eiendom og annet spennende. Han har spesialisterfaring som risikostyrer i store bygg- og jernbaneprosjekter. Hans doktorgrad handler om fleksibilitet i prosjekter.
Han har i to runder vært forskningsleder for CONCEPT-programmet som følger opp statlige prosjekter. Nils holder bl.a. kurs i Project Flexibility og har holdt kurs i prosjektledelse for mange av de store byggherrene (prosjekteiere) som Equinor (Statoil), Vegvesenet, Statsbygg, Statkraft og andre kraftselskaper.
KunnskapsArenaer er forbeholdt Prosjekt Norges partnere, men alle er velkommen til å prøve å ut disse ved vrudering av partnerskap. Ta kontakt med senterledelsen@prosjektnorge for mer informasjon.