arrangementer

Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

Workshop NS-EN ISO 19650

23. august @ 09:00 - 12:00

Workshop i Arena Digitalisering

Hos Bane NOR i Schweigaards gate 33, 0191 Oslo (10 minutters gange fra Oslo S)  

 

Workshopene er åpne for partnere i Prosjekt Norge og medlemmer i buildingSMART Norge. Spesielt interesserte utenfor disse organisasjonene bes ta kontakt med arrangørene. 

 

Dette er workshop nr. 4 i rekken av totalt 8. Det er ikke nødvendig å ha deltatt på tidligere workshoper. Tiltaket er en FoU satsning mellom Prosjekt Norge og medlemmer. Formålet er å skissere en metode for etablering og vedlikehold av informasjonskrav i BAE-næringen. 

 

Tentativt program 
09.00-09.15 Presentasjon BaneNOR 

09.15-09.50 Presentasjon prof. Eilif Hjelseth og Anders Rekve 

09.50-10.00 Presentasjon Hoylu, Hoylu som arbeidsflate 

10.00-11.30 Arbeid i grupper med Hoylu 

11.30-12.00 Avslutning 

 

Formål 

Vi er alle kjent med potensialet til data og informasjon (Mld. St. 22, 2020-2021 «Data som ressurs»); gevinstmulighetene til Kunstig Intelligens (KI); økte dokumentasjonskrav i forbindelse med bærekraft m.m. Men hvis 80% av tiden går med på å rense, strukturere og kontrollere datagrunnlag, forblir verdipotensialet begrenset. 

 

 

Løsning 

Workshopene tar utgangspunkt i NS-EN ISO 19650 (se Digitalt Veikart 2.0) , som beskriver prosesser for informasjonsledelse i livsløpet til et byggverk. Fokus er på virksomhetens strategier, og hvordan dette brytes ned til Krav til Informasjonsutveksling (EIR), som inngår i anbuds- og kontraktsdokumenter (se SN/K 379), m.m. 

 

Denne workshopen 

Jobber vi på sammenhenger og bruk av Plain Language Questions (PLQ), Actual Digital Questions (ADQ) og informasjonsinnhold i BIM modeller. Vi har utviklet en mal som vil benyttes i gruppearbeidet – og som du kan benytte videre etter workshopen. 

FORBEREDELSER 
Ta med laptop og lag gjerne en konto på www.hoylu.com som er arbeidsflaten vi vil bruke.  

Begrenset til 20 plasser

Påmelding:

Detaljer

Dato:
23. august
Tid
09:00 - 12:00