Det ble diskutert to hovedproblemstillinger i dagens KunnskapsArena om ‘avlæring’:

  • 1) Hvilke tiltak som kan bidra til å styrke en kultur for avlæring i prosjekter. Dette omfatter å oppmuntre til tvil og et bredere perspektiv, søken etter det ukjente, nysgjerrighet, samt å sette mål for daglig forbedring som også fremmer anerkjennelsen av viktigheten av avlæring i prosjektet.
  • 2) Det andre hovedtemaet dreide seg om ulike dimensjoner av avlæring i prosjekter. Resultatene viser at avlæring har et mye bredere spekter og omhandler i de fleste tilfeller avlæring av praksiser og oppfatninger, mens læring ofte er mer personlig og spesifikk og hovedsakelig dreier seg om tilegnelse av ny kunnskap. Funnene indikerer også at avlæring kan være enten permanent eller midlertidig.

 

Bassam Hussein, NTNU, leder KA LIP.

Bassam Hussein er førsteamanuensis og merritert underviser ved Institutt for maskinteknikk og produksjon (MTP) ved NTNU. Hans forskningsinteresser inkluderer anvendelse av spillsimuleringer, e-læring, prosjektsuksess og organisatorisk læring. Hussein underviser i prosjekt- og kravhåndtering og har vært involvert i design, utvikling og implementering av et bredt spekter av tilpassede utdanningsprogrammer innen prosjektledelse.


I 2009 ble Bassam tildelt Students Pedagogical Award, og i 2013 ble han tildelt prisen for beste foreleser fra Program for videreutdanning i prosjektledelse ved NTNU. I 2016 ble han valgt ut som en av 10 fantastiske forelesere i Norge av Morgenbladet (https://morgenbladet.no/aktuelt/2016/08/her-er-de-fantastiske-formidlerne). Han har utgitt flere fagbøker.