Vi har gleden av å presentere en ny rapport/bok i Prosjekt Norges bibliotek for fri nedlasting.

‘QRM in Projects’ er generert som erfaringsbasert refleksjon av problemstillinger knyttet til kvalitet og risikostyring i prosjekter. Spesiell oppmerksomhet og fokus er gitt til kvalitet- og risikoutfordringer i prosjekter, sammenlignet med normal drift.

Det overordnede formålet med boken er å sikre et harmonisert og balansert helhetsdrevet perspektiv på kvalitets- og risikospørsmål i prosjekter. Det betyr å dekke kvaliteten på faktisk produkt og tjeneste, samt på kostnad, tidsplan og forretningsnytte i lys av risiko, både i forhold til trusler og muligheter.

Utmerket ledelse i kontrollen med kostnader og tidsplan er ikke nok hvis fokuset på kvaliteten på produktet mangler, og produkt/tjeneste ikke tilfredsstiller spesifikasjonskravene. Denne balansen gjenspeiles i oppbyggingen av boken, der det i utgangspunktet er noen generelle betraktninger om kvalitet og risiko deretter med fokus på de prosjektspesifikke prosessene på kvalitet og risiko.

Strukturen og innholdet vurderes i full overensstemmelse med ISO 9001 kvalitetsstyring bygget på prinsipper for en risikobasert tilnærming.

Lenke til QRM in Projects –  Final version 15 Januray 2024

English:

We are pleased to present a new report/book in Project Norway’s library for free download.

`QRM in Projects’ is generated as an experienced based reflection related to issues connected to quality and risk management in projects. Particular attention and focus are given to quality and risk challenges in projects, compared to normal operations.

The overall purpose of the book is to ensure a harmonized and balanced totality driven perspective on quality and risk issues in projects. That means to cover the quality on actual product and service as well as on cost, schedule and business benefit in light of risk, both with respect to threats and opportunities.

Management excellence in the control on cost and schedule is not enough if the focus on quality of the product is lacking, and the product/service fails to satisfy the specification requirements. This balance is reflected in the build up of the book, in which there are initially some general considerations on quality and risk thereafter focusing on the project specific processes on quality and risk.

The structure and content is considered in full alignment with ISO 9001 Quality management built on the principles of a risk based approach.