Eilif Hjelseth, NTNU,  leder Arena for Digitalisering, sammen med  Anders Rekve, Olso Met

Kunstig Intelligens (KI) krever tilgang på informasjon og data for å skape verdier

Selv om KI kan lage mening fra ustrukturert data, ligger det mye metainformasjon om dataene i strukturen den har. Å høste verdier fra KI krever kvalitetsdata. Den gjeldende informasjonsmodellen i bygg-, anleggs- og eiendomsnæringen (BAE) er byggningsinformasjons-modellering (BIM). BIM og ikke minst informasjonsledelse er nødvendig for å skape god informasjonsflyt mellom faser, roller, behov, brukere, KI og menneskelige beslutningstagere.

Formålsbeskrivelse

Prosjekt Norge (PN) digital arena driver kunnskapsbasert praksis. De siste 10 årene har hundrevis av millioner kroner blitt brukt på forskning, utredninger, komiteer og standardisering. Visse konklusjoner repeteres såpass ofte at løsningen til bransjens fremtidsvisjoner ikke ligger i en «ytterligere rapport». Formålet til PN er å implementere disse konklusjonene.

Strategien er å fokusere på fellesnevnere. Når vi først skal fremme en endring, bør endringen skape synergier på mer enn ett område. For øyeblikket gjennomfører vi en workshop-serie om Informasjonsledelse i henhold til NS-EN ISO 19650. Denne standarden ble fremhevet som en nødvendig felleskomponent for BAE-næringen i Digitalt Veikart 2.0. Den har vært i bruk i England i omtrent 10 år, og implementeres fortløpende i Europa.

«Endringsbeskrivelse»  for bygg-, anleggs-, og eiendomsbransjen (BAE)

Det kan godt repeteres at BAE bransjen står ovenfor store endringer. Disse er oppsummert av ved:

  • Bransjen skal digitaliseres ( St. 28, 2011–2012). Byggningsinformasjonsmodellering (BIM) defineres som en nøkkelteknologi.
  • Samfunnet skal nå bærekraftsmålene ( St. 40, 2020–2021) . BAE er definert som en sentral bidragsyter.
  • Verdiskapning i fremtiden skal skje ved å utnytte data ( St. 22, 2020-2021). Kunstig Intelligens (KI) defineres som en nøkkelteknologi.

Beskrivelse av fellesnevner

  • Fellesnevneren til endrings ovenfor er data og informasjon. En får ikke utbyttet av BIM med mindre en har bedre kontroll på kravstilling, kontroll og bruk av data.
  • For å ta informerte avgjørelser som skal fremme bedre bærekraft trengs mer, og bedre kvalitet på informasjon og data.
  • Ved å håndtere informasjon og data som en ressurs, på samme måte som til eksempel olje – blir det klart at ressursutvinning og verdiskapning fra disse ressursene – krever prosesser for informasjonsledelse.

Problembeskrivelse

  • KI og ML begrenses av datagrunnlag, ikke av sofistikerte algoritmer
  • Nødvendige endringer begrenses ikke av teknologi, men av implementeringsevne
  • BAE-næringen sliter med dårlig Informasjonledelse (Norsk Forskningsråd: OSCAR, 2018; BtG, 2025)

Løsningsbeskrivelse

  • Løsningen er konstatert i rapporter av bransjen selv (Digitalt Veikart 2.0, 2020)
  • Løsningen er kontraktuelt utredet av Standard Norge (SN/K 379, 2020)
  • Løsningen er informasjonsledelse, gitt av NS-EN ISO 19650
    • Opplæring, kursing, workshoper – tilbys via KA Digital Arena av:


Fagfolk om digitalisering og IKT

Professor Arne Krokan:

Rune Døsland, Skarpe:

Sett og hørt: